2017. november 19., vasárnap

Logo

Címlap Család Balkezesen

Hungarian English French German Italian Polish Romanian Serbian Slovak
Keresés a hírekben

Balkezesen PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Sződy Judit   
2011. január 24. hétfő, 11:23
Ez itt egy jobbkezes világ, akárhogy is nézzük. Nekünk, balkezeseknek ehhez kell alkalmazkodnunk.

Ettől persze roppant kreatívak leszünk. Meg fáradtak néha. Meg fura helyzetekbe kerülünk. Szóval kell hozzá humorérzék is.


Terítem az asztalt. Átlagos vacsora, hét teríték. Ebből öt „normális”. Hogy is van: jobb oldalra kanál és kés, bal oldalra villa? Oké, ezt összehoztam, bár nem volt könnyű. Na, most viszont a két kavarodott agyú következik: Juli lányomnak teljesen fordítva, nekem viszont a kanalat balra, mellé a villa, jobb oldalra a kés. A szalvéta megfelelő elhelyezésével már nem próbálkozom, inkább kirakom egy kupacba, mindenki tegye oda, ahova akarja…

A balkezesek helyzetét az etikett, a tömeggyártás, és a szervezett iskolai oktatás nehezítette meg – mondja Kecskés László a balkezeseket segítő Varázsbolt vezetője. – Régen odament a balkezes favágó a kovácshoz, és csináltatott magának egy balkezes szekercét. És örültek neki a többiek, mert mindig akadt olyan fa, ami a balkezesnek esett kézre, csak ő tudta kivágni, anélkül, hogy valakit agyoncsapott volna. Ma egyenszekerce van. De ha nem is akar fát vágni, csak éppen kenyeret szelni, akkor is bajba kerül a balkezes: a lézerrel élezett, aszimmetrikus élű kések a jobbkezes vágásra vannak kitalálva. Bal kézzel is lehet persze vágni, csak éppen nem olyan alakú és vastagságú szeletet, amilyet szeretnénk.  Az etikett és az osztálytanító is megkövetelte (sajnos, néha ma is megköveteli), hogy a „szép” kezünket használjuk inkább. És nem nagyon ad segítséget, ha a másik az ügyesebb. Pedig nem ártana, ha a jobbkezesek csak egyszer is belecsöppennének a balkezes világba.

Balkezes világ

Kedves olvasó, ha jobbkezes, ragadjon meg a jobb kezével egy puha ceruzát vagy egy töltőtollat. És most kezdjen el jobbról balra firkálni, a normál írás tempójában. Kész néhány sor? Akkor nézze meg a kisujja, tenyere élét, és a papírt. Valami firka ott lehet, de a fő látványosság egy nagy adag maszat. Ha sokáig firkálgat így, a keze, sőt, akár a válla is egy idő után fájni kezd, pedig nagyjából ugyanazt csinálja, mintha írna. Talán észre sem veszi, hogy a ceruzafogás görcsösebb, az izmai feszesek, mert mindenképpen trükköznie kell, hogy ne kenje el azonnal, amit firkált, és ne vésse lyukasra a papírt (ha töltőtollat használ). Hát ez elég fárasztó, az eredmény pedig lehangoló…

- Az én módszerem nagyon hatékony – nevet Kecskés László. – Amikor meg akarom mutatni, milyen balkezesnek lenni, balkezes ollót adok a jobbkezesnek. Egy darabig nyiszatolnak, tépik a papírt, aztán feladják. Egyszer, amikor egy óvodában az eszközökről beszélgettünk, bedobtam ezt a trükköt. Erre az egyik óvónő előhúzott valahonnan egy zacskó ollót, hogy lám, azokkal se lehet vágni, néhányszor próbálták, de aztán visszakerült a süllyesztőbe, mert alig volt gyerek, aki tudott volna velük dolgozni. Néztem a szinte vadonatúj ollók halmát, és nem álltam meg, elnevetem magam. „Igen, ez azért lehet, mert ezek itt mind balkezes ollók”. Nagyon fontos, hogy a balkezességről beszéljünk. Fel kell hívnunk a figyelmet arra, hogy a balkezesek nem jobbak, nem rosszabbak, egyszerűen csak mások, de efölött nem szabad elsiklani, mert később, az iskolában sok kudarc érheti őket.

Ha egy balkezes elkezd írni tanulni, szinte biztos, hogy lassabban halad mint a többiek. Lehet, hogy az elején még abban is bizonytalan, hogy melyik kezébe fogja a ceruzát. Aztán maszatol, kísérletezik, nem látja, mit írt le. Ha nincs segítsége, és elegendő ideje, könnyen lemaradhat a többiektől. Ez eleinte „csak” azt sugallja a környezetének, hogy a gyerek lassú. Aztán, amikor a többiek elhúznak mellette, már esélye sincs, hogy utolérje őket, elveszti a fonalat vagy kihagy lépéseket. Innentől a „buta” jelzőt is kiérdemelheti, és ő maga is elhiszi, hogy nem olyan értékes, mint a társai. Jómagam emlékszem, hogy sírva mentem haza az iskolából, mert „a tanító néni azt mondta, hogy vegyük a jobb kezünkbe a ceruzát”, és ez nekem nagyon nem ment. Aztán emlékszem nagyapám szigorú átszoktatási kísérleteire – hogy miért hagyta abba, nem tudom, de hálás vagyok érte. Aztán arra, hogy a harmadikos osztályfőnököm leült mellém, és azt mondta: addig föl nem állunk, amíg meg nem találjuk a módját, hogy olvashatóan írjak. Próbáld lassan! Próbáld gyorsan! Most ezzel a tollal! Most egyenként a betűket! Ez eltartott egészen vacsoráig, aztán nem hoztuk elő a témát soha többször. Emil bácsi számára örök pedagógiaia kudarc lehettem. És lehet, hogy ma is az lennék, hiszen a tanítóképző főiskolákon nem készítik fel a tanárokat arra, hogy hogy segítsenek.

Hogyan tanuljon írni?

Az alábbiak sokat segítenek az elsősöknek, de a későbbi időszakban is megkönnyítik a mindennapokat.

- A helyes laptartás nagyon fontos. Döntse meg a lapot (füzetet) 35-40 fokkal, jobb felé. Így látni fogja, amit leír, és automatikusan úgy tartja a kezét, hogy az ujjaira marad a finom mozgás. Nem „csuklóból” fog írni.

- Használjon ergonomikus íróeszközt. Ez kezdetben háromszög alapú ceruza, vagy ergonomikus töltőceruza. Később, amikor áttér a toll használatára, balkezes toll lesz jó.

- Kemény (H-s) ceruzával, vagy gyorsan száradó tintával töltött tollal írjon, hogy ne kenődjön el az írása.

- Hagyományos spirálfüzetet ne adjunk neki, a spirál zavarja abban, hogy „tolja” az íróeszközt. A fűzött vagy a felül spirálozott füzet lesz megfelelő.

- Ha padtársa jobbkezes, bal oldalra üljön a padban, így nem zavarják egymást.

- Ha az osztályba balról árad be az ablakon a fény, lehetőleg a jobb oldali padsorba ültessék, hogy ott a felülről mesterséges világítás segítse, így nem fogja beárnyékolni kezével a munkafelületet. Az íróasztal lámpáját jobb oldalra szereljük fel!

- A balkezeseknek a legjobb, ha az írás-, olvasástanulásban lassan haladnak. A tanár diktálásnál, dolgozatírásnál vegye figyelembe, hogy balkezesek is vannak az osztályban,

- Az úgynevezett Virágvölgyi módszerrel történő dőlt betűs írástanulás náluk nem működik.

 

Családi örökség

A felmérések szerint az emberek jó tíz százaléka balkezes. Macskáknál és egereknél nem ismerünk ilyen adatot, pedig nekik is megvan a „mancspreferenciájuk”. A kutatók, hogy a balkezesség öröklött mivoltát bizonyítsák, megpróbáltak balmancsos egeret kitenyészteni. De akármilyen mancsú volt a két szülő, az utódok fele mindig jobb-, a másik fele balmancsú lett. Ez jelzi, hogy nem olyan egyszer az öröklődési menet, mint mondjuk a szem színénél. Az öröklődés persze tény: két jobbkezes szülőnek két százalék az esélye egy balkezes utódra, míg két balkezestől 54 százalék, egy bal- és egy jobbkezestől pedig 46 százalék a balkezesek aránya.  Egyes elméletek szerint korai idegrendszeri sérülés, vagy magzati tesztoszteron-túlsúly is okozhat balkezességet.


Átszoktatás?

A magyar pedagógia krémje több mint negyven éve keményen kitart amellett, hogy tilos a gyereket átszoktatni. Az átszoktatás beszédzavart, dadogást, szorongást, fejfájást, tájékozódási problémákat, figyelemzavart, olvasási és írászavart, sőt epilepsziás tüneteket is okozhat. Természetesen ez nem törvényszerű, de jobb, ha nem próbáljuk ki, hogy a mi gyerekünket melyik mellékhatás találja meg. Bár steineri (Wladorf pedagógia) irányzat erősen pártolja az átszoktatást, és bónuszként kilátásba helyezi, hogy a gyerek ezáltal nagyobb önuralomra is szert tesz, én mégsem lennék annak a szülőnek a helyében, akinek éjjel zokogva ébred az átszokással küzdő gyereke: Anya, azt álmodtam, hogy levágták a bal kezemet.

Ma már – a fent említetten kívül – ritka a direkt átszoktatás. De a könnyen alkalmazkodó gyerekek, főleg a kislányok, készek átszoktatni magukat, ha csak enyhébben balkezes hajlamúak. Van olyan elsős, aki az iskolában a tanár néni kedvéért jobb, míg otthon bal kézzel ír. Ha gyanús a gyerek, próbáljuk ki a „kezességét”, úgy, hogy ő ne tudjon róla, mit vizsgálunk. Figyeljük, melyik kézzel dobja vissza a labdát, melyik keze van fölül, ha söpör (már, ha söpör egyáltalán...), melyik füléhez tartja a telefont, melyik kezével nyitja fel egy doboz tetejét, melyik kezében tartja a fogkefét. Ha túlnyomórészt a bal kezét használja, vagy nagy az összevisszaság, a legjobb, ha elvisszük fejlesztő pedagógushoz vagy logopédushoz, aki teszt segítségével megállapítja, hogy melyik a domináns kéz.


Fura tárgyak – csak nekünk

Balkezes olló: fordítva van összeillesztve, a két vágófelület nem távolodik el oldalirányba, ha bal kézzel használjuk

Balkezes kés: az él bal oldala van megélezve

Balkezes toll: belesimul a kézbe, megakadályozza a rossz tartást, nem kenődik el a tintája

Írásfejlesztő toll (UO toll): felépítése, súlya és hossza optimális mértékben megkönnyíti az írást, a feltámasztás segítségével a balkezes erőkifejtés nélkül tolhatja a tollat, nem fárad el a keze.

Balkezes vonalzó: Visszafelé számozzák, így a balkezes is tud mérni, nem takarja el a kezével. Csak felső tagozattól ajánlott, kisebb gyereket megzavarhat a számegyenesen való tanulás folyamatában.

Balkezes hegyező, krumplitisztító, konzervnyitó: a bal kezesek a forgató mozgásokat is fordítva végzik, ezek a tárgyak tehát a szokásos design fordítottjai.

Balkezes egér, gitár, billentyűzet: fordított gombokkal, billentyűkkel, húrozással.



Balkezes bolt: www.balkezesek.hu

UO toll: www.uotoll.hu


 
Kérjük, hogy regisztráljon vagy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni ehhez a cikkhez.
Hozzászólások (1)
1 2011. november 10. csütörtök, 15:08
Buzogány Dezső
Jó cikke, egyetlen korrekcióval:

A "Virágvölgyi-féle" dőlt íráshoz: ha nem működik, akkor rossz a papír tartása :) Sőt, egy bizonyos papírtartásokkal kényelmesebb, mint az álló. Nagyon sok igen neves kalligráfus dolgozik bal kézzel, köztük olyanok is, akik az angol folyóírás mesterei (COPPERPLATE), amelynek 50-55 fokos dőlésszöge van (függőlegestől számított 35-40).

Köszönettel:

Buzogány Dezső
Copyright © 2017 Törökbálinti újság. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
Múltunk - jelenünk
Belépés
Kapcsolódó cikkek

Top!