2017. október 24., kedd

Logo

Címlap Itthon Megdöbbentő a kormány terve - Budapesten kívül megáll az élet?

Hungarian English French German Italian Polish Romanian Serbian Slovak
Keresés a hírekben

Megdöbbentő a kormány terve - Budapesten kívül megáll az élet? PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Administrator   
2014. december 18. csütörtök, 19:27

Az M0-s és az autópályák bevezetőszakaszainak fizetőssé tétele vélhetően nem hagyja érintetlenül a lakáspiacot sem. Elsősorban az agglomerációs településekről drágíthatja meg a bejárást, de a közlekedés is nehézkesebbé válhat. Budapest még vonzóbb lehet az agglomerációs településekkel szemben a lakásvásárlók szemében.

 

A tervek szerint újdíjat kell fizetni az M0 egyes, s az autópályák bevezető szakaszain közlekedőknek jövő január 1-től. Mivel lehetőség lesz megyei matrica vásárlásra, a díj 5000 forint lesz évente. Az összeg nem tűnik kifizethetetlenül magasnak, s vélhetően sokan a megfizetése mellett döntenek az ingázók közül, de az intézkedés mégis hatással lehet a lakáspiacra is. Egyrészt sokan nem szeretnének fizetni valami olyan dologért, ami korábban ingyenes volt, másrészt a kiköltözők mégis csak számításba veszik, hogy amennyiben csak egyszer-egyszer kell Budapestre autóval bejönniük, akkor is meg kell fizetniük a fenti összeget. Ezen kívül pedig a forgalomban bekövetkező változások mellett sem lehet elmenni, amik szintén érintheti a lakáspiacot.

Kik veszítenek?

Az árak tekintetében jelentős különbség mutatkozik az agglomerációs települések között, a KSH adatok alapján a legolcsóbb területnek a délkeleti, déli illetve az északi és keleti szektorok számítanak, míg a nyugati és északi szektorokban messze magasabb árakon cserélnek gazdát az ingatlanok. Ez mutathatja a vásárlók árérzékenységét is, vagyis az olcsóbb területeken vásárló, kevésbé tehetős vevői réteg számára még nagyobb megterhelést jelenthet a bevezetni szándékozott díjazás. Egyrészt a már kint lakók még inkább az alternatív útvonalakat választhatják az ingázás során, másrészt a kiköltözésnél is nyomhat a latba a fizetési kötelezettség. Mivel az M0 pont az M5 és M4-es szakaszok között válik részben fizetőssé, illetve az M5 bevezetőjén is fizetni kell, még kevésbé lehet vonzó az ezekre az olcsóbb területekre történő kiköltözés. Az új díj kapcsán megnövekedhet a teher Dunaharaszti, Fót, Budaörs, Törökbálint, és Érd esetében.

Esetükben nem csupán a díj jelent negatív tényezőt, a csak keveset, vagy csak egy-egy alkalommal a városból kifelé látogatók, vagy bevásárlás céljával az alvó településeket felkeresők vélhetően nem akarják majd megfizetni az 5000 forintos díjat egy-két útért, s így az említett települések belső úthálózatain is jelentősen megnövekedhet a forgalom. Nem csak közlekedni lehet nehezebb, de addig csendesebbnek tűnő utcák is komoly forgalmi terhelést kaphatnak.

 

Budapest peremkerületei is veszíthetnek

Budapest külsőbb kerületeinek esetében az vetheti vissza a vásárlási kedvet, hogy a fizetős pályaszakaszokat elkerülő, az alsóbb rendű utakat elözönlő, agglomerációból ingázók erősen megterhelik az egyéb útvonalakat, ami így sokkal nagyobb zaj és környezeti terheléssel járhat az ott lakóknak. Ott is sok autó mehet, ahol eddig azért ez nem volt jellemző, folyamatos lehet a dugó. Még abban az esetben is jelentősen növekedhet a forgalom, ha az alvóvárosokból ingázók többsége megyei matricájának köszönhetően a fizetős szakaszon autózik, a ritkán, vagy alkalmanként utazók ugyanis szinte biztosan nem vásárolják meg a matricát.

Végleg megfordulhat a trend?

 

Az elmúlt évtizedben nagy slágernek számított az agglomerációba történő kiköltözés, a KSH nem régiben megjelent tanulmánya szerint, 2001 és 2011 között nettó 90 ezren cserélték a fővárost az elővárosokra. De aztán megindult egy úgy nevezett visszaköltözési trend, a visszaköltözők száma folyamatosan nőtt a 2008-as válság kirobbanása óta. A válság időszakában az agglomeráció sokkal érzékenyebbnek bizonyult, míg országos szinten 42 százalékkal esett vissza a forgalom 2008 és 2013 között, addig az elővárosokban 52 százalékkal csökkentek az eladások az Otthon Centrum adatai szerint. De itt is mutatkozott különbség, a nyugati és északnyugati területeket kevésbé viselte meg a válság. Vélhetően a háttérben az áll, hogy a keleti és déli területek esetében a vásárlók sokkal árérzékennyebbek. Ugyanakkor máig megmaradt az agglomerációba vándorlás trendje, vagyis többen költöztek ki, mint vissza a fővárosba.

2014-ben már arról szóltak a hírek, hogy az agglomerációs települések ingatlanpiacai ismét élénkülnek. Az ingázás jelentette problémák háttérbe szorultak, s megjelentek vásárlóként a fiatalabb családok. A bejárás költségeinek mostani emelése, illetve az alternatív útvonalak zsúfoltabbá válás ugyanakkor most ismét felélesztheti a kételyeket az agglomerációval szemben.

(A portfolio.hu cikke nyomán)

 
Kérjük, hogy regisztráljon vagy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni ehhez a cikkhez.
Copyright © 2017 Törökbálinti újság. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
Múltunk - jelenünk
Belépés
Kapcsolódó cikkek

Top!