2017. november 19., vasárnap

Logo

Címlap Lapszemle Robbanhat az önkormányzatok "atombombája"

Hungarian English French German Italian Polish Romanian Serbian Slovak
Keresés a hírekben

Robbanhat az önkormányzatok "atombombája" PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Szerk.   
2011. augusztus 04. csütörtök, 14:38
A települések gazdálkodása, pénzügyi helyzete, távolabbi kilátások.  A Világgazdaság Online elemzése.


Nagy bajban lennének az önkormányzatok alacsonyabb frankárfolyam mellett is, az elmúlt napok eseményei azonban minden korábbinál fenyegetőbb jövőképet hoztak, akár tömeges városi-megyei csődök is jöhetnek. Nem véletlen kérte Gémesi György, hogy halasszák el a törlesztési kötelezettséget. Pedig a probléma egyre növekvő súlyára már régen felhívták a figyelmet.

A kötvénykibocsátás az önkormányzatok atombombája – mondta néhány hónapja Tállai András, az önkormányzatokért felelős belügyminisztériumi államtitkár. Ha elfogadjuk a hasonlatát, akkor a mostani helyzetet úgy lehet jellemezni: már azért kell dolgozni, nehogy ledobják az atombombát a következő hónapokban. A következmények nehezen beláthatóak lennének.

A probléma forrását 2005-2006 környékén kell keresni, amikor növekedésnek indult az önkormányzati kötvénykibocsátások száma. A városok és a megyék ekkor kezdtek rájönni arra, hogy ezzel a finanszírozási formával néhány éves időtávon sok pénzhez juthatnak. 2005-ben például még csupán 4 milliárd forint értékben voltak az önkormányzatoknak értékpapír-kibocsátásaik, 2010-re ez a szám elérte a 610 milliárdot. Az összes kötelezettség hat éve 665 milliárd volt – idénre ennek a háromszorosát is megközelítheti.

Az igazi csúcspontot 2007 és 2008 első fele, a válság kitörése előtti idő jelentette, ekkor vágott bele több száz önkormányzat a kötvénykibocsátásba. A többségük abban egyezett meg a bankjával, hogy 3-4 évig nem kell visszafizetniük semmit, utána kezdődik csak a törlesztés. Abban bíztak, hogy a türelmi időszak lejártakor – tehát épp 2011-2012 fordulója körül – a települések és az ország anyagi helyzete, valamint a külső gazdasági környezet is kellőképp stabil lesz ahhoz, hogy különösebb nehézség nélkül utalhassák át az első törlesztő részleteket. Ma már látszik: mindez nem kis hiba volt.

S ha mindez nem lenne elég, az önkormányzatok más nagyságrendben, de szinte pontosan ugyanazokat a hibákat is elkövették, amelyek miatt most sok magánszemély van nagyon nagy bajban. Több helyen – bár ebben nagy hiba volna általánosítani – fejlesztés helyett működési célokra, vagy éppen látványberuházásokra ment el a pénz, és nem kevesen kockáztattak azzal, hogy svájci frank alapon vettek fel hitelt. Ez 2007-ben még jó ötletnek tűnhetett, a 200-210 forint feletti frankárfolyam azonban már nagy nehézségeket vetített előre a törlesztésnél. A 250 körüli értékek pedig valóban elviselhetetlen közelivé teszik a terheket. Ráadásul a legkedveltebb deviza épp a frank volt. Emiatt is különösen sokak nagy szerencséje most, a válság idején, hogy a legnagyobb önkormányzat, Budapesté nem vett fel hitelt svájci devizában.

A települések most három kormányt is hibáztatnak a kialakult helyzetért: a Gyurcsány-érában drasztikusan csökkentették az önkormányzatoknak adott állami támogatást és növelték a feladatokat ezzel egy időben, a Bajnai-kormány alatt nem történt enyhítés, és a második Orbán-kabinet sem lépett még komolyan e téren az elmúlt egy évben. Az új önkormányzati törvény munkaanyaga is csak részmegoldást hozna: szigorú büntetéseket helyez kilátásba, önmagában ettől több pénz azonban nem lesz a településeken. Az, hogy több feladatot átvesznek az önkormányzatoktól, már nagyobb segítség lehetne, de csak akkor, ha az állami támogatás maradna. A megyék kerülhetnek igazán jobb helyzetbe, ott a feladatok szinte teljes állami átvételével drasztikusan lecsökkennének a kiadások.

Önkormányzatok kötelezettségei
(milliárd forint)
forrás: Pricewaterhouse Coopers
hitelek értékpapírok egyéb
összesen
2005 4
413 
248 665
2006 28 541 274
843
2007 213 570 220 1003
2008 453 577 177 1207
2009
485
595 207
1287
2010 610 639 
212 1461
2011*
n.a. n.a.
212
1831
*terv; 2011-re a hitelek és az értékpapírok együttes értékét 1619 milliárdra várják

 
Kérjük, hogy regisztráljon vagy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni ehhez a cikkhez.
Hozzászólások (6)
6 2011. szeptember 02. péntek, 14:27
Végrevalaki
Éljen dr. Dániel Péter!
és az ő SAJTÓKÖZLEMÉNY-e

Alulírott dr. Dániel Péter, jogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy tegnap, azaz 2011. szeptember 01-én, 14.00 óra körüli időpontban, előre megfontolt szándékkal én „gyaláztam” meg ketchup segítségével az „alaptörvény asztalát” a Budapest, V. kerületi Polgármesteri Hivatal épületében.

Cselekményemet politikai véleménynyilvánításnak, illetve egyfajta, ironikus kritikának szántam, mellyel tiltakozni akartam a fideszes pártalkotmány, illetve annak kötelező kihelyezése ellen is. Álláspontom szerint ugyanis ezt a gyalázatos, igénytelen és jogsértő pártalkotmányt kutyafuttában, valódi társadalmi egyeztetés nélkül tákolták össze és csak két alapvető célja volt. Az egyik az Orbán-kormány mind zsarnokibbá váló hatalmának az öncélú bebetonozása, a másik pedig egy sor emberi, polgári és szociális alapjog korlátozása.

Véleményem szerint ez a jogsértő pártalkotmány sérti a modern, polgári demokráciák írott és íratlan szabályait, a vallásszabadság és a szekularizáció évszázados, felvilágosult jogelveit, de szembemegy az Európai Unió vonatkozó ajánlásaival is.
Ráadásul az avítt Szentkorona tanra vonatkozó utalások kísérletet tesznek a népszuverenitás jogelvének relativizálására, sőt ez akár még revizionista törekvések hivatkozási alapja is lehet a későbbiekben.

Mindezeken túlmenően ez a fideszes tákolmány több alapvető történelmi tévedést és pontatlanságot is tartalmaz a preambulumában, összességében tehát valóban elmondhatjuk, hogy egy igénytelen és jogsértő fércmunka.

Fentiek miatt felháborítónak tartom, hogy ezt a szánalmas pártalkotmányt – demagóg, ostoba és felesleges pótcselekvésként - még közszemlére is teszik az adófizetők pénzén, illetve erre - ugyancsak jogsértő módon - kötelezik a hazai önkormányzatokat.

Nos ezen indokaim miatt követtem el, magánszemélyként a tiltakozó akciómat, mely egyébként sem riadalmat, sem pedig megbotránkozást nem okozott a helyszínen, (a cselekményemre senki, semmilyen formában még csak nem is reagált a jelenlévő, mintegy 7-8 személy közül) illetve számottevő anyagi kár sem keletkezett.

Tettem jogi következményeit természetesen vállalom, illetve a helyszínen is hagytam egy aláírt nyilatkozatot, melyet az egyik ott lévő, igénylő lapra írtam meg.

Bármilyen további kérdés esetén szívesen állok a rendelkezésükre.

dr. Dániel Péter
5 2011. augusztus 25. csütörtök, 09:37
partizán
Zsiguci!

Nálad a pont! Örülök, hogy néhányan látják a fától az erdőt.

Szép napot!
4 2011. augusztus 24. szerda, 10:28
zsiguci
Az egészen nyilvánvaló, hogy ilyen adatok mellett a legnagyobb felelőtlenség volt bevállalni az új iskola építést.Ne felejtsük el ,ekkor még az adóelvonásról szó sem volt!!!! és mégis a 40, legeladósodottabb önkormányzat voltunk,úgy hogy egyébként meg adóbevételben talán az első 3-ban volt Törökbálint.Látszik ,hogy nem a HIPA átcsoportosítás okozta Törökbálint eladósodottságát,meg rossz helyzetét mindössze okot adott arra, reggel,délben meg este erre lehessen hivatkozni. ezért különösen nagy gazság ingatlanadót meg egyéb megszorítást erre hivatkozva elővenni,sőt bevezetni, aztán "nagylelkűen"!visszavonni. Teljesen világos, hogy a hozzá nem értés és felesleges kompromisszumok kötögetése(pótmunkák tömkelege,a ténylegesnél többszörös vállalási ár a munkáknál stb.) az ami eladósította Törökbálintot.
3 2011. augusztus 21. vasárnap, 13:53
patakparti
Zsiguci kiváló listája alapján Törökbálint csak a 40. egy főre esően legeladósodottabb település. A svájci frank persze újra rendezhezti a rangsort, de egy ketyegő bombánk azért nekünk is van: az új iskola/sportcsarnok/uszoda kapcsán egy főre vetítve újabb szép summa jön össze, amely alapján úgy 30 helyet előre ugorhatunk (már a jelenlegi semmire se jó készültség alapján is.
2 2011. augusztus 07. vasárnap, 15:13
patakparti
Ha jól tudom legalább a törökbálinti önkormányzatnak nincsen sváci frankban felvett hitele. Legalábbis közvetlenül, mert a gyanúsan hosszú ideje nem mozduló dulácskai iskola. és sportközpont ügyben azért akadhat ilyen meglepetés is...
1 2011. augusztus 06. szombat, 12:33
közgazdász
Sajnos a Világgazdaság cikkében szereplő PwC adatok nem állják meg a helyüket, ennek ellenére a helyzet valóban súlyos.
A Draskovics Tibor vezette PwC ebből a bajból is csak hasznot akar húzni, a kibocsátott kötvények piacra dobásával. Nem nehéz átlátni a szitán, nem pro buono gyűjtögették össze az adatokat, melyek egyébként sem az Állami Számvevőszék, sem a nemzeti bank adataival nem egyeznek.Érdemes elgondolkodni azon, hogy a Gyurcsány-Bajnai kabinetek idején miért nem szabályozták az önkormányzatok hitelfelvételét, és vállalja-e valaki a felelősséget a lakossági devizahitelezés miatti csapdahelyzetért.
Volt nekünk egy Pénzügyi Stabilitási Tanácsunk: tagjai az eladósodás idején: Simor András, Veres János és a PSZÁF akkori elnöke, Farkas úr. Ez a testület évekig nem TETT semmit a devizahitelezés elterjedése ellen, noha törvényben rögzített feladata lett volna.
Copyright © 2017 Törökbálinti újság. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
Múltunk - jelenünk
Belépés
Kapcsolódó cikkek

Top!